Folk som blandar sig

Funderat kring detta med att folk "blandar" sig.

Denhär paniken som uppkommer för vissa när vi har ett mångkulturellt samhälle tycker jag är intressant. Kanske för att jag inte förstår. Människor reser väldigt mycket idag, tror att de flesta jag känner reser utomlands minst en gång om året. Och då verkar det helt ok att vi blandar oss men om det är för en längre tid så fungerar det inte alls. “Tänk på alla problemen!!” “Vissa vill gå i slöja, hjälp!!” “Måste vi alla blir muslimer nu??” Jag är inte speciellt orolig, klart att det är svårt om man inte kan kommunicera för att man inte pratar samma språk, men språk kan man lära sig. Att någon gör på ett annat sätt tycker inte jag är så noga.

“Men tänk på rosengård och invandrartäta områden i stockholm och göteborg, det är ju så mycket problem.” Personligen så tror jag inte en sekund på att de beror på att det är en högre andel av personer från andra länder som bor där. Tror att områden med låga inkomster och sysselsättningsantal, som invandrartäta områden ofta har, alltid har haft mer problem eftersom det troligtvis finns en större andel människor som känner frustration över sin situation.

Det är klart att staten måste gå in och ta ett ansvar för de flyktingar som kommer till Sverige, eftersom de kan komma tomhänta. Detta kostar såklart initiallt pengar och självklart begränsar det antalet flyktingar man kan ta in i landet. Sen har jag läst rapporter som menar att det betalar igen sig senare på olika sätt och det kommer hela tiden larmrapporter om att vi behöver fler arbetare i Sverige vilket skulle kunna betyda att det inte är en dålig affär för Sverige som nation.

Kan vi inte bara låta människor flytta dit de vill eller måste utan att bråka?


/Ninni

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0