Feminism, könsroller o dyl

Har läst inlägg om feminism och dyl senaste tiden:
http://ladydahmer.se/2011/may/en-grundkurs-i-genusmedvetenhet-konsroller.html

Eller från ett helt annat perspektiv:
http://www.savethemales.ca/001904.html


Funderingar kring samhället och könsroller.

I samhället finns förväntningar på hur människor ska leva i allmänhet (utseende, arbete, boende och dyl) och dessa ser lite olika ut för män och kvinnor. De flesta personer kan nog hålla med om att förväntningarna inte är speciellt kul att leva efter men att man ändå gör det i större eller mindre utsträckning. Jag tror att personer som ser igenom diskursen och prövar sig fram till sitt egna sätt (som mycket väl kan vara det vedertagna sättet) ofta blir lyckligare.

Könsroller är en del av alla de förväntningar som finns i allmänhet på oss som individer och i stället för att jobba mot dem så tror jag att det är bättre att jobba med dem, dvs pröva sig fram till att hittta sitt egna sätt. Feminismen har länge handlat om att jobba mot könsroller genom att prata om en “kvinnofälla” och definerat hur alla kvinnor ska leva. Men det anser jag är olika sidor av samma mynt alltid när man förespråkar ett sätt att leva på så blir det fel.

Att det finns olika förväntningar på män och kvinnor tror jag beror på att vi är just män och kvinnor. Ska vi ändra så att det finns exakt lika förväntningar på både män och kvinnor tror jag att vi kommer att få jobba väldigt länge, jag tror till och med att det är omöjligt.

Däremot tycker jag att man ska se till att börja uppskatta det kvinnor gör/har gjort. Ge typiska kvinnoyrken (de som jobbar inom vård och omsorg) bra betalt, uppskatta de personer som vill stanna hemma med barn och se till att de får bra förutsättningar ekonomiskt till pension. Det är också dags att börja se typiskt kvinnliga egenskaper som något bra. Att ha kvinnliga egenskaper är bra, de är inte bättre än manliga egenskaper men heller inte sämre.


/Ninni

Kommentarer
Postat av: Gay

bra skrivet!

2011-06-10 @ 09:29:30
URL: http://diaryofalways.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0