Frihet



Vi har friheten att göra precis det vi önskar, men gör vi det? Tar vi verkligen tillvara på livet, på dagen, och ser till att göra saker som vi verkligen önskar? Och om det är så att vi inte tar vara på livet, varför gör vi det inte?? För att vi inte vågar?? För att vi inte kan?? För att vi inte vill??

Man tänker att pengar ger oss trygghet och möjligheter och därigenom också lycka och glädje. Men på samma gång är pengar bara en siffra på kontot eller en sedel eller en metallklump. Och självklart behöver vi pengar för att kunna köpa saker. Frågan är hur mycket pengar vi egentligen behöver och om vi behöver så mycket av allt som vi köper (behöver vi ha den senaste mobilen, datorn och ett påkostat hem??). Jag tänker att om vi inte behövde lika mycket pengar skulle förmodligen fler av oss göra precis det vi ville och leva mer meningsfulla liv. Och ett enkelt sätt att inte behöva lika mycket pengar är att inte behöva lika mycket saker.

Men om man leker med tanken att man inte behövde pengar, vad skulle man göra då? Hur skulle man leva då? Och nu menar jag inte att man hade hur mycket pengar som helst och kunde skaffa sig ett överskott av allt, utan bara att man inte behövde pengar. Det är just det som jag försöker att förstå för att kunna göra det jag vill...


/Ninni

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0