Filosofi

Dagen har gått till att fundera. Tankarna har gått till pengar och samhällsnytta. Om vi jobbar är vi ju samhällsnyttiga eftersom vi betalar skatt. Men är vi samhällsnyttiga bara för att vi betalar skatt? Om vi jobbar med något som inte är samhällsnyttigt kanske det är bättre att vi inte jobbar alls. Går det att vara samhällsnyttig om man inte jobbar? Vill jag vara samhällsnyttig? Rent moraliskt vill man bidra till en bättre värld, hur gör man det? Vad har jag gjort för att göra världen bättre? Hittills har jag fått pengar för utbildning och forskning från staten, har jag gjort något samhällsnyttigt då? Eller har detta egentligen bara nyttjat mig? Borde jag nu ge tillbaka i form av att använda min kompetens som jag förskaffat mig? Eller får jag göra det jag känner för, det jag gillar, med gott samvete?

En dag med sånt, nu blir det nog lite humor i stället! "The big bang theory"


NINNI

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0